Wonten
ing Kamus Besar Bahasa Indonesia
ruwatan gadhah teges membebaskan tiyang ingkang gadhah nasip boten sae, ruwatan
tegesipun ndamel tiyang ingkang gadhah nasip boten sae menika saged waras dados
kahanan semula. Pramila tradisi ruwat menika dipunlampahi. Tamtu kemawon wonten
pangarep – arep, supados sasampunipun nglampahi tradisi menika tiyang ingkang cocog
menika saged gadhah gessang ingkang adem lan tentrem.
Istilah
ruwatan tuwuh dipunsebabaken wonten kapitadosan menawi manungsa menika gadhah
cacad (amarga miyosipun tiyang kasebat utawi kalepatan prilaku) kedhah
dipunwangsulaken malih wonten ing tata kosmis ingkang leres, supados gesangipun
saged rahayu, tentrem, adem lan ayem. Tiyang ingkang dipunanggep cacad amargi
miyosipun lan kalepatan wonten ing prilakunipun wonten ing masyarakat Jawa
dipunsebat wong sukerta. Wonten ing kapitadosan tiyang Jawa wong sukerta menika
menawi boten dipunruwat dados mangsanipun Bathara Kala.
Bathara
kala inggih menika putranipun Bathara Guru ingkang miyos amargi nepsu ingkang
boten saged dipunkendhalikaken. Wonten ing pangrembakanipun Bathara Kala nyuwun
dhahar kalihan Bathara Guru, dhaharan ingkang awujud menungsa. Bathara Guru
maringi idin, nanging manungsa ingkang dipundhahar inggih menika menungsa
ingkang dipunsebat wong sukerta. Wong sukerta utawi tiyang – tiyang ingkang
dipunggolongaken mawi wong gadhah maneka warna versi. Salah satunggaling versi ngandharaken bilih golongan wong
sukerta wonten 19 jinis, 60 jinis, 147 jinis, 136 jinis, lan sapanunggalanipun.
a Sinten
Mawon Ingkang Kedhah Dipunruwat?
Taksih kathah masyarakat ingkang
pitados boten gancaripun pagesangan dipunsebabaken satunggal bab ingkang mistis, ingkang saklajengipun dipunsebat
sengkala. Sengkala tegesipun energi negative ingkang gesang ingkang boten sae,
amarga menika sengkala kedhah dipunresiki supados boten wonten alangan wonten
ing pagesanganipun.
a Prosesi Ruwatan
-
Persiapan
1. Nyamektaaken maneka warana sesajen :
·
Tuwuhan, gedhang raja setudun, cengkir gading, wit tebu kalihan,
ron ringin, ron elo, ron dadap serep, ron apa-apa, ron alang-alang, ron meja, ron
kara, dan ron kluwih lajeng sedaya ron kasebat dipunikaet wonten ing tiang
pintu depan. kalih sekar mayang ingkang sampun dihias lan dipunselehaken ing
wingking kelir kiwa, sekar setaman wonten ing bokor ngajengipun dhalang,
ingkang badhe dipunagem kagem nyirami Bathara Kala, tiyang ingkang badhe
diruwat lan sanes – sanesipun.
·
Geni
(watu arang) wonten ing anglo, kipas
lan kemenyan (ratus wangi) ingkang dipunginakaken dhalang.
·
Kain mori pethak 3 meter, dipunrentangaken wonten ing ngandhapipun debog, panggungan
sakin ngajeng kelir kanthi wingking kelir dipunparingi sekar mawar wonten ing
ngajeng kelir papan lungguh Ki dhalang, lajeng wonten ing wingkingipun kelir
papan lungguh ingkang badhe dirpunruwat ngagem kain mori pethak.
·
Nginggilipun Gawangan kelir dipunhias ngagem dengan kain bathik enggal 5
(gangsal), wonten ugi kain sindur, kain bango tulak lan dipunjangkepi kalihan
pari segedheng.
·
Maneka warna sega, inggih menika :
a. Sega golong, goreng-gorengan,
pindang kluwih, pecel ayam, sayur menir, lsp.
b. Sega wuduk, iwak lembaran, lalaban,
mentimun, Lombok abrit ingkang ageng blan abrit hijau brambang, kedele hitam.
c. Sega jene, tigan (tiga). Srundeng
asmaradana.
- Maneka warna (bubur) inggih menika: jenang abrit, pethak, jenang kaleh, jenang baro-baro.
- Jajan pasar (who – wohan ingkang maneka warna) kayata: pisang raja, jambu, salak, sirih diparingi arta, gendhis Jawa, krambil, blingo dipunparingi werni abrit, kemenyan sekar, toya wonten ing cupu, jarum dan benang cemeng - pethak, kaca alit, kendi ingkang isibipun toya, empluk (periuk ingkang isisnipun kacang ijem, kedele, kluwak, kemiri, gereh, tigan lan arto).
- Benang lawe, minyak krambil kagem lampu blencong
- Ingkang arupa kewan, tuladha manuk dara satunggal pasang ayam Jawa sepasang, bebek sepasang.
- Ingkang arupa sajen inggih menika : rujak wonten ing bumbung, rujak edan (rujak dari pisang klutuk dipuncampur toya, boten ngagem uyah), pring gading linma ros. Sedaya wau dipuntata wonten tambir ingakng isinipun sega tumpeng.
- Sajen buangan kagem dhayang ingkang arupa takir ageng utawa kroso inking isisnipun sega tumpeng alit lan lauk pauk, jajan pasar. Sajen menika wonten ing papan angker diparingi doa, nyuwn kawilujengan.
- Sumur utawi sendang dipunpendhet toyanipun lan dipunlebetaken krambil..
2. Upacara kedhah dipungarsani dhalang
ingkang sepuh, ingkang sampun nglampahi tirakat rumiyin. Tirakat menika dipunlampahi,
nacasipun supados dipunindharaken saking nasip ingkang boten sae, saengga
Dhalang suci lan kakiyatan batosipun saged nangkal hal – hal ingkang boten sae.
3. Kagem wayang kulit kanthi lakon Murwakala
dipunbetahaken : gamelan, wayang kulit
satu komplit, kelir utawi layar kain, blencong
4. Tiyang ingkang badhe diruwat ngagem
rasukan werni pethak, menawi tiyang sepuhipun ngagem rasukan adat
-
Pelaksanaan
:
Wonten ing ritual
pangruwatan, tiyang
sukerta dipotong rikmanipun miturut kapitadosan masyarakat Jawa, kesialan
sampun tanggunganipun saking Dhalang amarga putra sukerta sampun
dados putranipun Dhalang karena anak sukerta sudah menjad anak Dhalang.
Adicara
Ruwatan Murwakala
a) Dipunwiwiti kanthi doa sesarengan
b) Dipunlajengaken maos cariyos Sang
Hyangkala, ingkang dipunandharaken ngagem
c) Dipunlajengaken kanthi maos pakem suntheg,
pakem menika dipunsekaraken“hung ilaheng
pra yoganira sang syang kamasalah tangerannya, kang daging sang kemala, kadi
gerah suwarane, abra lir mustika murud, amarab”
d) Sasampunipun pakem suntheng
pungkasan, dipunwaos: “aneka
akem prabawa, ketug lindhu lan prahara, geter patertan pantaraalimaku tana
suku, alembehan tanpa tangan, aninyali tanpa netra”
e) Dipunlajengaken
kanthi pasang tabeik lan maos kidung sastra
pinandhati: Yanyangsiyu yusinyangya, yanyangasiyu yusinyangya, yajasiyu
yusijaya, yadangsiyu yusidangya, yawangsiyu yusiwangya, yasangsiyu, yakangsiyu
yusikangya, arangsiyu yusirangya, yacangsiyu, yusicangya, yanangsiyu
yusirangya, yacangsiyu yusicangya, yanangsiyu yusinangya, yakangsiyu
yusihangya, yahangsiyu yusihangya.
f) Dipunlajengaken
kanthi maos “sastra banyak Dhalang”
sekar kentrung: “sang
raja kumitir-kitir, ing ngendi anggonira linggih, den barung ran keli, mangore
lunga ngidul, anelasar sruwa sepi, sumun dukuh ulung kembang, bale anyar
ginelaran isi kang sumur bandung, toyane ludira muncar, timbane kepala tugel,
taline ususe maling, winarna winantu aji, asri dinulu tingkahe kaya nauta,
anauta lara raga, lara geng lara wigena, sampurnaning banyak Dhalang”
g) Dipunlajengaken kanthi maos sastra
gumbalageru, geni
ingkang dhateng saking penjuru angina inggih menika wetan, kilen, ler, kidul dipun
dadosaken satunggal lan dipuntolak kakiyatan negatifipunlan dipunowahi dados
setunggal satunggal ingkang gadhah manfaat kanthi nglampahi maos.
h) Dipunlajengaken kidung sastra
puji bayu:“sang hyang sekti naga nila wara, dadaku sang naga peksa telaleku pembebet
jagad, asabung kulinting limah, abebed kuliting singa, acawet angga genitri.
Liyanan catur wisa, rinejegan rejeg wesi, pinayungan kala akra, kinemiting
panca resi, sinongsongan ash-asih premanaku ing sulasih”
i)
Dipunlajengaken kidung sastra mandalagiri:
Sang hyang tangkep bapak kasa, kaliyan ibu pertiwi, mijil yogyanira sang
hyang kamasalah, tengerannya kadi daging, swarane kadi gerah, abra lir
mustikamurub, urube marab arab, anakaken prabawa, ketuk lindhu lan prahara,
geter pater tan pantara, kagyat sang hyang amarta arannya, wus ruwat
pedhasamengko, yen ana gering kedadak, ngelu puyeng watuk, kena wisa
wutah-wutah, miring murup benceretan, kuu lumaku rinuwat iki, anata senajata
singwang, arane-mandalagiri, sang hyang amarta arannya wus ruwat padha samengko.”
j)
Dipunlajengaken sastra kakancingan: “kunci
nira kunci putih, angruwata metuwa sang, mentu samir lare kresna, kakrasa kama
dindi, langkir tambir pokoninjog, untuing-untuing matu tingting, tunggaking
kayu aren, miwah temu pamipisan, tumunem pega pagase, miwah kerubuhan lumbung
dandang tanen, kudu lumaku rinuwat, anata sanjataning wang, arane panji kumala,
pinaputrak akengunung arane, mandalagiri, sang hyang ngamarta arannya, wus
ruwat padha samengko” wonten ing proses menika penguncian kakiyatan ghaib ingkang
dipuntimbulaken kanthi cara ritual utawi ruwat pungkasan nyekar kidung kangge
ruwat murwakala, salejengipun damel rajah kalacaraka ingkang dipuntempelaken wonten pintu
– pintu griya ingkang
d. Gayutanipun Ruwatan Kalihan
Pendidikan ing Masyarakat Jawa
Wonten ing
prosesi ruwatan menika dipunsebataken bilih salah satunggaling proses ruwatan
inggih menika wayangan, paedah wayangan menika supados masyarakata Jawa
mangertos babagan paraga wayang, cariyos wayang ingkang kathah sanget
paedahipun kagem gesang lan saged nerapaken paedah kasebat wonten ing
gesangipun piyambak – piyambak.
KAPUSTAKAN
Hadiatmaja,
Sarjana dan Kuswa Endah. 2009. Pranatata.
Sosial dalam masyarakat Jawa.
Yogyakarta. CV Grafika Indah.
Hira, Anne. 2010. Ruwatan, Tradisi Adat Jawa Tengan yang Bertahan. http://www.anneahira.com/adat-jawa-tengah.htm
. Diunduh pada 28 April 2013
Huda, Khaerul. 2012. Tradisi Ruwatan Masyarakat
Jawa. www.akademi-pendidikan.blogspot.com/2012/02/tradisi-ruwatan-masyarakat-jawa.html?m=1
. Diunduh pada 28 April 2013
Koentjaraningrat. 1984. Kebudayaan
Jawa. Jakarta: Balai Pustaka Images : http://filsafat.kompasiana.com/2013/01/11/ruwatan-asuransikan-jiwa-anda-pada-produsen-resmi- 523400.html
Iki blogmu po nes? hahahaa