Ines


Sastra daerah Bali kalihan Lombok ingkang sampun dipunwarisi saking nenek moyang, dipunserat ngagem ron tal, tamtu kedah dipunrawat lan dipunopeni. Kamangka naskah – naskah ingkang migunani sanget menika ingkang sampun wonten ing jaman Walandi ngantos samenika sampun disimpen kanthi sae wonten ing museum Gedong Kirtya Singaraja.
Museum Gedong Kirtya dipundirikaken tanggal 2 Juni 1928 wonten ing Singaraja lan dipunbikak kagem umum ing tanggal 14 September 1928. Tanggal pambukaanipun miturut warsa Ishaka ingkang dipunagem wonten ing Bali saged dipunpirsani wonten ing salah satunggaling Monogram utawi Candra Sengkala ingkang dipunpahat wonten ing pintu mlebet. Monumen menika nggambaraken manungsa ingkang numpak gajah kalihan busur panah wonten ing astanipun, lajeng mejahi musuh – musuhipun ngagem panah menika. Smbol menika nggambaraken Manungsa  (1) Gajah (8) Panah (5) lan tiyang ingkang pejah (0) dados menawi dipunwaos ing warsa Ishakanipun inggih menika Ishaka 1850.
Yayasan ingkang dipunwiwiti ing Desember 1930 kalihan sarjana – sarjana Walandi lan dipunewangi kalihan kaum cendekiawan ingkang pinter saking Bali. Buku ingkang sampun saged dipuncithak inggih menika arupi  buletin, kidung, dipuncithak aksara sanesipun kalihan W.R Stutterheim  ingkang dados panyithakan sapisan wonten ing Kirtiya. Koleksi wonten ing Museum Gedong Kirtiya wonten 1750 cakep, salinan lontar7211,buku 8490. Dados sedaya nipun dipunperang dados kelompok yaiku : Weda , wonten ing Bali Weda menika ngagem basa Sansekerta, Jawa Kina, lan Bali. Mantara parkembanganipun miurut ing Bali lan Jawa. Kalpasastra wosipun babagan paedah upacar – upacara keagamaan, Agami, Palakerta wosipun inggih menika Awig – awig Dharmasastra lan Kertasima. Sesana buku ingkang wosipun babagan panunjuk kesucian Moral, Niti wosipun babagan ukum lan perundangan ingkang dipunginakaken ing jaman Kerajaan.
 
Wariga, wosipun babagan ilmu Astronomi lan Astrologi, tutur wosipun nasihat ingkang ngandhut filsafat, kanda wosipun babagan Ramayana kayata ilmu basa, mitologi lan ilmu sanesipun ingkang wigati, usada wosipun pengobatan tradisional. Itihasa, parwa dipunserat kanthi prosa wosipun babagan Mahabarata, kekawin dipunserat saking maat India Kina wosipun wirama guru lan lagu, geguritan inggih menika macapat ingkang boten gadhah guru lan lagu, hikayat wosipun cerit rakyat, babad wosipun silsilah kulawarga ing jaman kina, dongeng kagem lare – lare, runtuhnya kerjaan ngrembag babagan runtuhipun kerajaan.

Museum Gedong Kirtiya ugi wonten papan kagem mangertosi cara kagem damel lontar, ingkang sapisan ron ingkang sampun dipundhut saking woh siwalan lajeng ron menika dipunrendem ing banyu. Ron kasebat lajeng dipungaringaken dipunpepe. Menawi sampun garing ron kasebat dipungodhog lan dipunparingi ramuan supados resiki lan awet, lajeng ron kasebat dipunpepe malih lan dipunsimpin supados ron kasebat saged lurus. 
Lajeng ron kasebat dipunpress kanthi piranthi kagem ngepres ron, proses menika mbetahaken wekdal enem wulan. Ron lajeng dipunkethok kanthi ukuran ingkang leres. Pepesan inggih menika lontar ingkang samekta dipunserat lan wonten satunggal lembar lontar ingkang dipunsebat lempir. Lajeng lontar  samekta kagem dipunserat.

Sakderengipun dipunserat lontar dipungarisi supados rapi, ngagem piranthi ingkang dipunsebat panyipatan.  Lontar ingkang sampun samekta dipunsera ngagem pengropak, panyerta lajeng ngukir wonten ing lontar kasebat. Sasampunipun dipenserat lajeng lontar dipunparingi kemiri supados saged dipunwaos. Tumpukan lempir – lempir lajeng dipundadosaken satunggal ngagem lubangpengapit ingkang dipunsebat takepan. Lempi – lempir kasebat dipunsimpen ngagem kothak ingkang dipunsebat kropak.
 


0 Responses

Posting Komentar